9/18/2007

Fjortis

Fjortisar är ett folkslag som ni, vanliga Människor, stöter på väldigt ofta i dagens samhälle. Det är så att tillochmed Jag har en sådan i min släkt - hemskt - jag vet, men det är den bittra sanningen.
Låt oss ta en titt på vad den (nästan) allsmäktige informationskällan Wikipedia har att säga om saken.

Taget ur Wikipedia;
Vad som ofta kännetecknar eller associeras med fjortisar är ett ständigt experimenterande med klädstil, grovt missbruk och överanvändande utav make-up, väldigt dåligt språk, uppträdande och relationer till vänner, familj och vuxna. Fjortisar brukar också dras till väldigt sliskiga och lyckliga poplåtar som anses vara skräp av i stort sett alla andra människor. Detta beteende är vanligt i den yngre puberteten då man söker efter sin identitet och brukar gå över vid ca 16-19 års ålder.
Fjortisar är omyndiga personer som ser sig själva som mogna nog att göra "farliga" och otillåtna saker som inte passar deras åldersgrupp, t.ex. dricka. Beteende som detta kan försvaras med "Dom andra gör/får det", "Det är ett bra sätt att umgås på", "det är gott", med andra ord, man försöker alltså visa sig coola och "vuxna" för sina kompisar.
'Det finns egentligen ingen bestämd form av Fjortis, utan nästan alla har sin egen uppfattning av uttrycket.'
Slut på Wikipedia information.

Min 'uppfattning' av uttrycket Fjortis är ganska på pricken vad som är nämnt ovan (därav Wikipedia fick den vackra titeln 'nästan allsmäktig'), men nånting annat jag förknippar med just fjortis är Emos, och då pratar jag inte om såna där äckliga riktiga emos som verkligen skär sig och håller på, blodar ner sina kläder och skriver kass poesi, jag pratar om attentionwhores på nätet som säger 'mitt liv är så miserabelt, jag vill bara dö.' men i verkligheten lever dom ett helt normalt och sunt liv, det enda dom vill ha är, som ni kanske redan listat ut, uppmärksamhet.
Jag menar hur mer patetiskt kan man betee sig?
Mer information kan säkert läggas till, men jag är lite stressad och hinner inte skriva mer.

/Zache

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju klart att man kan alltid lägga till ett hatbrev till fjortisar, men jag tycker du har prickat MITT I PRICK med detta inlägg! Mycket ambitöst! Bra jobbat!

asd123qwe sa...

Zache...

DU ÄR BARA BÄST!


*skriker som en tjej*

IIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!

:D